Ken je dat gevoel? Dat gevoel dat het leven je overkomt? Dagen, werken, jaren trekken aan je voorbij. Voor je het weet is het alweer tijd om te bedenken wat je gaat koken tijdens het kerstdiner. Je zit altijd gevangen in een race tegen de klok. Nog even dit doen, nog snel even dat afmaken en door! Altijd maar door gaan, maar wanneer is die eindelose to do lijst nou eens af? En dan als klap op te vuurpeil mors je ook nog een flinke slok koffie op je nieuwe trui terwijl je net de deur uit wilde gaan! SHIT, waarom overkomt mij dit nou altijd? Ik denk dat je het plaatje nu wel snapt. Nou, die gedachten en gevoels hebben we allemaal wel eens. Maar dit moet niet te lang duren, want het gaat je een keer opbreken. Op een dag is het namelijk écht even genoeg. En dat willen we natuurlijk voorkomen.

Dit gevoel, dat het leven je overkomt wordt in het boek ‘De zeven eigenschappen voor succes in je leven’ beschreven. Stephen Covey noemt dit een Re-active mindset en waar we naar toe willen is een Pro-active mindset. Dit helpt je om weer grip te krijgen op je leven. Om deze shift te makken, moet je natuurlijk eerst weten wat het verschil is. Aan het einde van deze blog geef ik je nog wat handige tips mee die je meteen kan gaan toepassen voor een pro-active mindset. 

Wil jij liever persoonlijke individuele begeleiding? Klik dan op de button en maak direct online een afspraak! 

 


Pro-active vs Re-active mindset
Als je kijkt naar de eerste habit van Stephen Covey heeft hij het over de cirkel van invloed. De invloed die jij kan uitoefenen op een situatie die zich voordoet. Heb je een pro-active mindset dan neem jij verantwoordelijkheid voor je leven en onderneem je acties in plaats van dat je toekijkt hoe dingen aan het gebeuren zijn. 

Proactief zijn kost tijd en bewustzijn. Er doet zich namelijk een situatie of prikkel voor en je bent actief de verschillende opties aan het overwegen voordat je reageert. Je. Neemt zelf een bewuste beslissing om uiteindelijk je doel te bereiken. Zit je in een Re-active minset dan wordt jouw gedrag bepaald door invloeden van buitenaf. En in het erste geval neem jij in je re-active mindset een slachtofferrol aan, want ja: jij kan er niks aan doen het is buiten jouw invloed om.  

ontvang nu gratis
de 10 stappen om je leven richting te geveN!

Ook al heb je nu werkelijk nog geen flauw idee! 

Een geef je een simpel voorbeeld: 

Twee studenen halen allebei voor hun tentamen op de uni een 5.0. Tuurlijk allebei even bij het terugkrijgen van hun cijfer. Student A die zegt: “Ja ik vind het niet gek dat ik een onvoldoende heb. Ik bedoel alle colleges worden online gegeven. De halve tijd weet de professor half niet hoe de computer werkt, valt het geluid uit of is de professor ziek. Ik vind het nog knap dat ik een 5.0 heb gehaald, want niemand kan van mij verwachten dat ik ook meer een punt meer had gehaald.” 
Student B die zegt: “Hmm ja balen. Ik loop bel zo even de professor op. Ik wil graag weten welk deel ik goed heb gemaakt en welk deel niet. Dan weet ik voor de volgende keer waar ik nog meer aandacht aan mag besteden. Volgende keer haal ik een voldoende, dat weet ik zeker!” 

In het voorbeeld balen ze natuurlijk allebei evenhard. En wellicht denkt student B ook even aan die online college’s die niet goed verlopen. We zijn natuurlijk allemaal mens. Maar student A blijft hangen in de slachtoffer rol en daarin is de kans groot dat hij de volgende keer weer een onvoldoende haalt. Student B neemt het heft in eigen handen en doet wat er binnen zijn invloed ligt om de volgende keer wel een voldoende te halen. 

Heb jij het vermogen om te reageren op situaties zoals JIJ wilt? “Reactievermogen” is LETTERLIJK het vermogen om je eigen reactie te kiezen. Met proactieve mindset geef jij niet andere mensen geven, omstandigheden of conditionering de schuld van jouw gedrag. Jouw gedrag is is een product van hun eigen bewuste keuze, gebaseerd op waarden, in plaats van een product van die omstandigheden, die impulsief is en gebaseerd op gevoel. 

“Ik ben geen product van mijn omstandigheden. Ik ben een product van mijn beslissingen. ” – Dr. Stephen R. Covey  

Heb je en proactive minset dan betekent dat ook dat je anticipeert op problemen die zich kunnen gaan voordoen. Hierdoor wordt je minder overroppelt door problemen die zicht voordoen. Je hebt het nameljk zien aankomen en je hebt al nagedacht over mogelijke oplossingen. Als jee en reactieve mindset hebt dan los je problemen op wanneer ze opduiken en dit brengt vraag veel stress met zich mee.

Voor een proactive mindset is het belangrijk om duidelijke doelen in je leven te hebben zodat je de juiste acties kan uitstippelen en uitvoeren. Heb jij een duidelijke visie op hoe je wil dat je leven er uit ziet? Heb jij een lange en korte termijn plan waar je zelf meer dan enthouisast van wordt? Bijna van gaat kwispelen? En heb je die uitgewerkt in duidelijke doelen en acties? Is het antwoord nee op 1 van deze vragen, dan is er werk aan de winkel. Want rememeber: alleen wijzelf zijn verantwoordlijk voor ons eigen leven.

Tips die je vandaag nog kan gaan uitvoeren  

1: Organiseer jezelf, zorg voor een ochtend-ritueel en andere methodes die je effectiviteit bevorderen; 

2: Waak voor een positieve mindset. 

3: Let op je eigen uitspraken en zorg dat die pro-active zijn dus niet: Ik moet wel, of Ja maar. 

4: Plan vooruit, want alleen zo kan anticiperen op mogelijke problemen. 

5: Blijf gefocust op je doel. Herinner jezelf hier iedere dag aan. 

6: Analyseer je grootste tijdsverslinders en ban deze uit je leven. 

7: Push jezelf om nieuwe dingen te gaan doen. Vergroot je creativiteit

8: Vraag om hulp als je er zelf niet uit komt! Blijf niet te lang ronddobberen.